YVONNE ALTING
Yvonne Alting 1959 Heerhugowaard
Al vroeg wist ik dat ik kunstenaar wilde worden. Toen mij op achtjarige leeftijd gevraagd werd. “Wat wil je later worden?” was het antwoord “kunstenaar”. Ik heb op de KABK een opleiding voor autonome textielkunst gevolgd. Het zien van een tentoonstelling over Japanse verpakkingswijzen hielp me verder om mijn richting te vinden. De liefde voor de schoonheid van het materiaal samen met het zoeken naar een harmonisch evenwicht sprak mij aan. Tot op heden is de invloed van Japanse vormgeving in mijn werk herkenbaar.
Aanvankelijk maakte ik allerlei materiaalcombinaties waarin textiel ontbrak. Kenmerkend voor mijn werk is dat het in lagen opgebouwd wordt. Zelden is het helemaal plat. Soms komen de lagen los van de achtergrond, waardoor het half ruimtelijk wordt. In 2004 deed de textiel opnieuw zijn intrede en vanaf die tijd ben ik ook figuratief gaan werken. In 2011 bezocht ik Japan en zag behalve de oude tradities met het streven naar rust en harmonie, ook de vernieuwing met de hectiek en dynamiek van de moderne tijd. Deze reis gaf me een nieuwe kijk op de Japanse cultuur en heeft ertoe geleid dat het streven naar vereenvoudiging minder belangrijk werd en er meer ruimte ontstond voor details.
De natuur is één van mijn belangrijkste inspiratiebronnen. Onderwerpen uit de natuur vormen het uitgangspunt van assemblages, met name zee, landschap, vogels, bomen. De verschillende onderwerpen hebben vaak een diepere betekenis. Zo staan bijvoorbeeld voor mij vogels voor vrijheid en bomen voor de kwetsbaarheid van de natuur.
Ook maak ik digitaal werk dat gedrukt wordt. Vanuit een toegepaste grafische opdracht ontstond de interesse voor het Nederlandse erfgoed. Met name de tulp en Delftsblauw aardewerk. In de serie ‘vogels in ‘t Delftsblauw’ is ook een persoonlijk punt verwerkt. Het gaat over loslaten en loskomen van wat er al is. Hetgeen mijns inziens voorwaarde is om echt iets nieuws te kunnen maken.
Nieuwsgierig geworden? En wil je meer werk zien? Plan dan vrijblijvend op bezoek in mijn atelier.
YVONNE ALTING
Yvonne Alting 1959 Heerhugowaard
From an early age, I have known I would become an artist. When, at the age of eight, I was asked: “What do you want to be later?” The answer was “an artist”. I studied textile art at the KABK. Seeing an exhibition on Japanese packaging methods further helped me find my direction. The love for the beauty of materials along with the search for a harmonious balance appealed to me. To this day, the influence of Japanese design is recognizable in my work.
Initially, I made all kinds of material combinations but textiles. It is characteristic of my work that it is built up in layers. Rarely is it completely flat. Sometimes the layers come off the background, making it semi-spatial.
In 2004, textiles reappeared, from then I also started working figuratively. In 2011, I visited Japan and saw not only the old traditions in the pursuit of peace and harmony, but also renewal reflecting these hectic and dynamic of modern times. This journey gave me a new perspective on Japanese culture and led to more space for details and less simplification.
Nature is one of my main sources of inspiration. Subjects from nature form the starting point of my assemblages, especially sea, landscape, birds, trees. The different subjects often have a deeper meaning. For instance, for me birds stand for freedom and trees for the fragility of nature.
I produce printed digital work as well. Out of an applied graphics assignment, an interest in Dutch heritage arose, particularly, in the tulip and Delftware pottery. The series ‘birds in delftware’ also conveys a personal point. It is about letting go and coming loose from what is already there. In my opinion, this is a prerequisite for really being able to create something new.
Interested? And would you like to see more work? Then plan a no-obligation visit to my studio.
© 2024 All Rights Reserved.